Teoretický návrh kurzu

Téma kurzu:

Základy modelování 3D objektů v programu Blender 3D

Anotace:

Schopnost vytvářet virtuální 3D objekty se dá uplatnit v mnoha oblastech, od architektonických návrhů přes grafický design, 3D tisk, tvorbu videoher nebo rozšířenou realitu. Znalost alespoň základních principů modelování ve 3D prostředí je tedy významným plus v každém životopisu. Navíc může být taková činnost i zábava!
Tento kurz Vás naučí naprostým základům v oblasti trojrozměrné grafiky a pomůže vám vytvořit pevný základ, na kterém můžete dál stavět a zlepšovat své schopnosti!

Osnova:

  • Úvod, softwarová základna, představení programu Blender 3D
  • Základní terminologie, představení funkcí Blenderu
  • Základní prvky ovládání, představení scény a vkládání prvotních objektů
  • Tvorba jednoduchého objektu (šachové figurky) dle fotografie
  • Práce s materiály (tvorba sklenice) dle fotografie
  • Texturování objektů I (texturování pomocí fotografie)
  • Texturování objektů II (texturování nástrojem malování)
  • Práce se světlem a parametry renderování
  • Tvorba jednoduché postavy + texturování
  • Tvorba kostry a pohyb postavy

Struktura:

Budu zde mluvit o tom jak bych si kurz představoval v ideálním scénáři, kde nemám jistá technická omezení, která by mi v současnosti nejspíš v tvorbě takového kurzu zabraňovala.

Platformy typu Udemy, Coursera, Moodle atd mi svým formátem přijdou pro tento typ kurzu poměrně svazující a nevhodné. Celý kurz by šel realizovat formou youtube tutoriálů, ale pro největší efektivitu a pochopení bych je rád kombinoval s dalšími elementy. Proto bych šel cestou založení samostatného blogu, kde každá stránka bude reprezentovat jednu samostatnou kapitolu osnovy.

Na každé stránce bude jednak embedované okno s youtube videem, ve kterém budu probírat obsah lekce. Žádné video by nemělo mít dobu trvání delší než 10 minut. Delší videa už vedou k prokrastinaci před puštěním a k horší orientaci v obsahu. Za tuto dobu představím alespoň základní koncepty a myšlenky kapitoly. Každou nastíněnou myšlenku pak můžu rozvést dál v samostatném videu a vytvářet mezi nimi hyperlinky pro snadný přechod od témata k tématu.

Zásadní přidanou hodnotou oproti ostatním youtube tutoriálům by bylo druhé embedované okno obsahující interaktivní prezentaci. Ta by se automaticky přehrávala současně s videem a uživatel by v ní mohl rok za krokem projít všemi důležitými kroky v tvorbě modelu svou vlastní rychlostí. Tzn, video by ukazovalo celkový rychlý workflow a bohatý komentář autora a prezentace by jednoduchou textovou/obrázkovou/GIF formou demonstrovala všechny důležité kroky.

Základním problémem s děláním jakékoliv činnosti v blenderu totiž je to, že pokud student vynechá jeden krok, může mu to rozhodit celý následující postup.Tomu bych se snažil zabránit právě použitím prezentace jako takové step-by-step bezpečnostní sítě, která zabrání tomu, aby se nějaký krok „ztratil v překladu“.

Co by se mi také líbilo, by byla možnost poskytnout uživateli stránky vlastní digitální poznámkový blok, do kterého by mohl jednoduchou cestou přímo z prezentace přesouvat podstatné části textu, obrázky, vytvářet si záložky ve videích atd.

U každé kapitoly by byla moderovaná FAQ sekce kde by studenti rozebírali své problémy a dotazy.

Pokud jde o známkování nebo zpětnou vazbu, tu bych vynechal kompletně. Jediným požadavkem na studenty kurzu by bylo, aby před vstupem do další kapitoly odevzdal do sdíleného fóra alespoň jeden screenshot toho, co se mu podařilo v rámci kapitoly vytvořit. Studenti by si tak mohli hodnotit díla navzájem, radit si s odstraněním nedostatků apod. Všechno by měl samozřejmě pod kontrolou administrátor, který by se snažil být nápomocný s řešením problémů.

Cíle kurzu podle bloomovy taxonomie by rozhodně nebyl mířen na zapamatování, ale spíše pochopení a aplikaci principů a učení se tvorbou.

 

3 thoughts on “Teoretický návrh kurzu”

  1. Ahoj!

    Návrh mi připadá docela super, na první pohled je vidět, že se v tématu vyznáš a víš, o čem bys učil/lektoroval/whatever. To se odráží na přímé zkušenosti a identifikování toho, kde je hlavní pain point při využívání Blenderu (jestli to dobře chápu, tak v bezpodmínečné návaznosti kroků), se kterým počítáš a přemýšlíš nad tím, jak se mu aktivně vyhnout. Možná mi chybí vymezit cílovku, u YTB tutoriálů se nabízí říct, že je to holt pro všechny, ale to nikdy není ideální řešení; je ale pravda, že by tu možná bohatě stačilo se zamyslet nad tím, zda je to jen pro začátečníky nebo by se dali zapojit i pokročilejší uživatelé (třeba jim i přiřadit nějakou roli zkraje kurzu?). Jediná trochu na vodě mi připadá část s hodnocením, která je sice pořád součástí ideálního kurzu :)), ale spoléhat se na automatickou diskusi a reagování na screenshoty, respektive očekávat konstruktivní zpětnou vazbu, je za mě idealistické až dost (věřím, že problémy se řešit budou, nějak, otázka je, zda to stačí).

    1. Ahoj, díky za zpětnou vazbu 🙂 v podstatě souhlasím se vším co říkáš. Co se týká toho známkování/vazby od studentů, moje představa byla taková, že by byl student dohnán k přidání příspěvku své tvorby tím, že do doby než to udělá mu budou uzavřené další sekce webovky. Nevím úplně nakolik je to technologicky proveditelné (třeba už na to existují nějaké pluginy nebo whatever), je to kapku sci-fi ale líbilo by se mi to tak

      1. Trochu idealistické to pravda je, ale bez toho se dá taky těžko něco nového vymyslet. Tzn. tohle bych chápala jako nástřel, který je ale opravdu potřeba utáhnout :). Zapomněla jsem bohužel, jak se daný nástroj jmenuje, ale existuje něco jako slideshare na videa a prezentace. Potom by se vám mohl líbit tento cMOOC http://ds106.us/. Myslím, že částečně funguje, jak si to představujete. Zavírání obsahu bych se vzhledem k nelinearitě učení vyhnula, pokud to jde. E-learningové pluginy pro wordpress existují, bohužel nemohu referovat, neboť jsou samozřejmě placené, a zatím mne k testování nic nedonutilo :). Zpětná vazba je důležitá součást učení, chtělo by to jen lépe promyslet systém peer assessmentu – pro přehled je pro vás důležitá např. evidence, kdo screenshot udělal atp.

        Mějte se, HT

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *